Dalmatina došla, ali briga nije prošla

Dalmatina

Točno u podne, 29. rujna 2008. zatvorena je Državna cesta D60 kod Kamenmosta, a s njom i prijelaz preko starog mosta. Slijedilo je punih 80 dana muke za brojne motorizirane Imoćane: zastoj prometa opustio je granični prijelaz u Vinjanima Donjim jer kamioni i tegljači odoše prema Kamenskom, špediteri gube novce, obrtnici na Kamenmostu, u Zmijavcima i Podbablju hvatali se za glavu jer je ponestalo posla, gube se mušterije. S druge strane polja, panika: Proložani nemaju mira od drhtanja i zapinjanja tegljača po starom mostu, intervenira policija; metež i nevolje. Porazbijali su se karteri i amortizeri na mnogim automobilima po prometnicama koje su poslužile kao zamjenski pravci.

Sve ovo zbog niti tristotinjak metara ceste tek četiri pet metara široke, ne bi da se gradi autocesta. Rekli bi naši: U Njemačkoj je to seoski puteljak.

Zapravo, sve ovo slika je bijednog stanja imotske cestovne infrastrukture. Ako je država u proteklih petnaest godina koliko-toliko pomogla u izgradnji vodovoda, onda za rješenje prometne izoliranosti velikog prostora Imotske krajine, uključujući i sam grad, nije dala ništa. Pa i ova posljednja, takozvana obnova D60 od Lovreća do Imotskog nije niti će donijeti kvalitetniju povezanost Imotskog, ali i velikog dijela Zapadne Hercegovine sa Splitom i s autocestom.

Dalmatina je već došla u Imotsku krajinu, vijuga Zabiokovljem i čeka Imoćane, a njih, bojim se, niotkud. Kuda će zapravo doći do nje?! Hoće li nakon prolaska preko mosta uz krivudavu Ajdukovu dragu koja će, čini se, biti i posljednja točka obnove D60 zbog sudskog spora pa potom kroz uski koridor Grubina i onda kroz još uža Poljica i Gudelje do Golog brda? Jedan jedini šleper tim pravcem usporit će i iznervirati vozače. A gdje je sigurnost putnika!?

Tunel Sveti Ilija bit će probijen sredinom 2010. godine, to je gotovo sigurno, a s njim se otvaraju i vrata Makarskog primorja. Za Imoćane i taj pravac ide preko Grubina i Zagvozda tako da je problem isti. Ostaje neugledna D60 kao jedini izlaz u svijet.

Na koga biti ljut za to? Na državu, na neinventivnost lokalne samouprave i na Županiju. Visokopozicionirani kadar imotskih korijena u Hrvatskim autocestama reče mi prije nekoliko mjeseci: "Dajte malo glasa, vršite pritisak na Hrvatske ceste da brže krenu s realizacijom projekta brze ceste od graničnog prijelaza u Vinjanima Donjim preko polja, Hršćevana i dalje prema Čvorištu 2 autoceste u Zagvozdu."

I čujemo da ideja postoji, čujemo da će imati četiri traka. Na njenom putu probijat će se, kažu, dva tunela, nekoliko manjih vijadukata i novi most preko Vrljike. Kažu da nema izlaska ni ulaska na nju za Zmijavčane, Runovićane niti stanovnike Podbablja. Živa konfuzija! A Dalmatina se otvori 22. prosinca. Kada će ta jedina cestovna nada Imotske krajine na vidjelo? Najavljena je i besparica i kresanje investicija, a bogme za izgraditi takvo nešto treba i novca i vremena.

I tko nakon svega ovoga može tvrditi da Imotski i veliki dio Imotske krajine neće ostati u prometnoj izolaciji?

Dokle će tako ostati, sam Bog će znati.

 

Tekst i foto: Braco ĆOSIĆ

 

Komentari

Leave a Reply

Your email address will not be published.