Književna recenzija – Cody McFadyen: Čovjek iz sjene

covjek_iz_sjeneMnoga poznata filmska ostvarenja, a pritom ne mislim isključivo na zaradu od prikazivanja u kinima kao temelj uspješnosti filma, svoju bazu realizacije duguju upravo knjigama. Poznata je i priznata ta veza između knjige i filma ili filma i knjige, koji svoju koegzistenciju na području umjetnosti prožimaju dubinom nečije lucidnosti, ovisno prvenstveno o području na koji se želi staviti naglasak nečije imaginacije. To je posebno vidljivo u filmskim adaptacijama književnih uradaka svedenih pojmom trilera, što je slučaj i s ovom knjigom.

“Čovjek iz sjene“ (“Znanje“ 2011) triler je Codya McFadyena, suvremenog američkog pisca, koji će, vrlo vjerojatno, uskoro završiti i filmskom adaptacijom.

“Čovjek iz sjene“ obrađuje jednu od omiljenih tema američkih pisaca trilera, a to je tema serijskog ubojice. Dijelom fascinira, a dijelom poziva na oprez ta američka spisateljska opsjednutost serijskim ubojicama, ali to je posve logična posljedica njihove percepcije u američkoj javnosti. Naime, američka je javnost od serijskih ubojica uspjela napraviti gotovo nacionalne heroje, zahvaljujući svojim specijaliziranim emisijama i kojima su prikazani najsitniji i najbizarniji detalji počinjenih zločina, što je tamnu stranu američkog društva nagnalo na ponavljanje ili kopiranje sličnih monstruoznih obilježja. Fenomen je to nedovoljno istražen i nedovoljno obrađen, ali itekako aktualan, a kao njegov podsjetnik, uvijek se pojavi neka nova knjiga u kojoj se serijski ubojica pojavljuje u glavnim ili sporednim ulogama.

Cody McFadyen ulogu detektiva ne prepušta muškarcu, nego ženi tako da već u startu senzibilizira čitateljstvo s onim što njegova junakinja ima proživjeti. Njegova heroina zove se Smokey Barrett i agentica je koja radi za FBI. Nakon što je serijski ubojica ubio njenog muža, a u vatrenom okršaju s njim, stradala je i njena kćer, Smokey se nalazi na prekretnici života. Rastrgana je između odluke o nastavku bavljenja istim poslom i mislima o samoubojstvu kao jedinom izlazu. Određenu pomoć pružaju joj jedino razgovori kod profesionalnog psihoterapeuta kojeg joj je odabrala agencija. Međutim, problemi tu tek počinju jer Peter Hillstead je sve, samo ne obični psihoterapeut…

McFadyen uvodi u radnju nekoliko likova iz agencije koji rade na slučajevima sa glavnom junakinjom, ali u priču ne uvlači previše detalja. O likovima znamo onoliko koliko je potrebno za priču. Radnja je linearna, očekivano dinamična i lokacijski ukalupljena. Postoje sve predispozicije za filmsku ekranizaciju ove knjige. Ostaje samo vidjeti hoće li Cody McFadyen potpisati scenarij ili dio scenarija.

Ante Juroš