Književna recenzija – Jo Nesbo: Spasitelj

jo_nesbo_spasiteljJo Nesbo je, nesumnjivo, jedan od najbolji pisaca kriminalističkih romana današnjice, dovoljno dobar da bude usporediv i s najboljim piscima žanra u prošlosti. Doduše, nikad neće doseći nenadmašnost konstruiranja zapleta priče jedne Agathe Christie, ali, s druge strane, mala je vjerojatnost da će to itko više uopće napraviti. No, i ono što nudi Nesbo i više je nego dovoljno da zaokupi pažnju čitateljstva, bez obzira na to je li već upoznat s poslovnim i moralnim preokupacijama njegovog glavnog lika Harrya Holea, detektiva u vječnoj borbi s osobnim demonima.

“Spasitelj“ (“Znanje“ 2011) nova je knjiga u kojoj Harry Hole nastoji riješiti poslovne preokupacije, uz toliko mnoštvo osobnih emocionalnih problema. Upravo u konstruiranju glavnog lika, Nesbo je napravio jedan od boljih spisateljskih poteza. Naime, Harry Hole je čista suprotnost od onoga što biste mogli očekivati od jednog skandinavskog detektiva. Kada sam se prvi put susreo s Nesbom i njegovim junakom, od Holea sam očekivao stereotipnu skandinavsku smirenost, proračunatost, hladnokrvnost pa čak i hladnoću u osobnom životu, koja se na radnom mjestu pretvara u poslovnu rutinu. Ništa od toga Hole ne posjeduje. Upravo zato je toliko stvaran. Sa svojim nesređenim obiteljskim životom i problemima s alkoholom zbog kojih povremeno ostavlja dojam zapuštenosti, sa svojim osobnim osjećajem za pravdu i pravednost te zaobilaženjem formalnosti i procedura u obavljanju posla, Hole je postao lik kojeg jednostavno ne možete ne voljeti.

U “Spasitelju“ Hole rješava problem pojavljivanja profesionalnog ubojice u Oslu, Malog Spasitelja, kojeg zadatak dovodi u povezanost s članovima Vojske spasa, jako utjecajne humanitarne organizacije na sjeveru Europe čije ustrojstvo počiva na kršćanskim moralnim vrednotama. Ali kao da to nije dovoljno. Postoji još čitav niz upitnika iz prošlosti vezanih uz rješavanje problema u odjelu (Tom Waaler), a Hole je dodatno opterećen novim osobnim porazima (Rakel). Nesbo je u “Spasitelja“ uključio širok krug novih likova, što priči daje na dinamici. Kao zanimljivost, spomenimo da je profesionalni ubojica po nacionalnosti Hrvat, a da bi riješio slučaj, Hole čak putuje i u Zagreb. Očito je da Nesbo, kao pisac, gaji određene simpatije prema Hrvatima, što je vidljivo na par odlično odrađenih ulomaka na temu poveznica s pričom o ratnim zbivanjima u Vukovaru. Nesbo je na pravi način upućen u to kako su stvari zapravo izgledale. Također, Nesbo u priči oko rupca, koji je zaštitni znak Malog Spasitelja, daje pravi povijesni pregled nastanka kravate (ili rupca) koji je stoljećima bio znak raspoznavanja Hrvata u mnogim bitkama, najčešće pod tuđim zastavama stranih vladara. Bravo za Nesba!

U jednoj prilici, jedan je pripadnik Vojske spasa upitao Holea:

“Jeste li vi kršćanin?“

Hole je odgovorio:

“Ne, ja sam detektiv. Vjerujem u dokaze.“

Upravo su dokazi bili presudni da bi priča u “Spasitelju“ završila na tako trijumfalan način, potpuno neočekivano i van svih granica formalnosti koje se očekuju od jednog policijskog službenika, ali upravo to je Harry Hole…

“Spasitelj“ je najbolje od Jo Nesba. I najbolje od Harrya Holea.

Ante Juroš