Neodgovorni pacijenti bolnicu godišnje oštete do 25 milijuna kn

Profesor Duje Marasović

Profesor Duje Marasović

Zbog neodgovornih pacijenata, KBC Split godišnje izgubi između 20 i 25 milijuna kuna, izračunao je ravnatelj prof. dr. Dujomir Marasović. U neodgovorne, pri tome, ubraja one građane koji nakon obavljenih pregleda i pretraga, često i onih najsofisticiranijih i najskupljih, nikada ne preuzmu nalaze, što govori da im te zdravstvene usluge nisu ni bile potrebne, kao i one pacijente koji ne dođu na dogovorene pretrage pa ti termini “odu u vjetar”.

Zloupotreba osiguranja

Osim što bolnica zbog takvog ponašanja dijela pacijenata gubi milijune kuna, na ovaj se način produžuju ionako duge liste čekanja, što potvrđuje i prof. dr. Stipan Janković, predstojnik Kliničkog zavoda za dijagnostičku i intervencijsku radiologiju.

− Slažem se s ravnateljem. Iako je većina pacijenata uistinu dobra, manji dio njih svojom neodgovornošću zloupotrebljava zdravstveno osiguranje. Na našem Zavodu 10 do 15 posto osoba ne dođe po rezultate pretraga, što godišnje daje brojku od čak 17.000 nepredignutih nalaza − ističe prof. dr. Janković, napominjući da nalaze nakon mjesec ili dva uništavaju (radiološke snimke uništavaju se na poseban, ekološki način), dok se u računalima u elektroničkom obliku čuvaju pet godina.

Također, u prosjeku se još desetak posto pacijenata, dodaje prof. dr. Janković, upiše za neku radiološku pretragu, zauzmu termin i onda se ne pojave jer su se u međuvremenu snašli na neki drugi način.

− Takvo neodgovorno ponašanje češće je kod pretraga na koje se dulje čeka. Na ugovorene termine, primjerice, za RTG pluća rijetko tko ne dođe, međutim, za neka magnetska snimanja na koja se čeka dulje od tri mjeseca, od deset naručenih pacijenata ne pojavi se čak njih šestero. A na žalost, vrlo je malo onih odgovornih i pristojnih koji će telefonom javiti da su odustali od svojeg termina. Takve pozive primimo u prosjeku samo jednom tjedno − kaže prof. dr. Janković.

Djelatnici Zavoda za radiologiju na različite načine nastoje spriječiti propadanje termina, međutim, to nije uvijek moguće. Premda od svih osoba pri upisu traže broj telefona i mobitela, te eventualno e-mail adresu, kako bi ih mogli ”ubaciti” ako netko otkaže pretragu, no u praksi to baš i ne funkcionira jer, kao što je rekao prof. dr. Janković, tek rijetki bolnicu obavijeste da neće doći, a onda je u pet ili šest poslijepodne teško dobiti drugog pacijenta da popuni taj termin.

− U takvoj situaciji ne možemo, jasno, zvati nikoga tko živi na otoku ili bilo gdje izvan Splita, pa onda pozivamo one pacijente koji stanuju u blizini i mogu brzo doći do bolnice. Ili u te termine, iako su predviđeni za ambulantne pacijente, “ubacujemo” one koji leže na nekom od bolničkih odjela − navodi prof. dr. Janković.

Suvišne pretrage

Iz KBC-a Split stoga pozivaju građane na odgovorno ponašanje, posebice što je u ovoj priči uglavnom riječ o pregledima i pretragama na koje se dugo čeka, pa je velika šteta da bilo koji termin propadne ili da se iskoristi za pacijenta koji poslije ni ne predigne nalaz.

U potonjem slučaju, iz bolnice upozoravaju i da dio odgovornosti leži i na obiteljskim liječnicima, koji neopravdano ispisuju uputnice za skupe pretrage koje pacijent traži, a koje možda nisu ni potrebne.

Da velik dio zdravstvenog novca odlazi na nepotrebne pretrage, slažu se i u Hrvatskoj udružbi obiteljske medicine, međutim, ističu i da se krivnja ne može u potpunosti svaliti na leđa obiteljskih liječnika jer i bolnički specijalisti, kad im pacijenti dođu na pregled, često bez medicinskog opravdanja pacijentima preporučuju brojne pretrage, iako već prva od njih može dati traženu dijagnozu.

piše Divna ZENIĆ

Statistika

I statistika Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo potvrđuje sve veći broj upućivanja specijalistu − u 2008. godini (što su posljednji objavljeni podaci) u državi je ukupno ispisano 7.037.327 uputnica, odnosno u prosjeku je jedna uputnica izdana na svaki drugi posjet nekog pacijenta liječniku, što je 30-ak posto više nego u odnosu na 1995. godinu, kad su se ti podaci počeli pratiti. Od ukupnog broja uputnica, u četirima dalmatinskim županijama izdano ih je 1,89 milijuna.

Rekordi na Radiologiji

Klinički zavod za dijagnostičku i intervencijsku radiologiju lani je oborio sve rekorde − svoje su usluge pružili za ukupno 173.790 pacijenata, što je za 6709 više nego lani. Odnosno, svaki dan u 2010. splitska Radiologija obrađivala je prosječno po 461 bolesnika, a svaki specijalist radiolog, navodi prof. dr. Stipan Janković, obavio je u prosjeku 6684 radiološka pregleda, što je više nego u bilo kojoj drugoj hrvatskoj bolnici. Na “Rebru” se, primjerice, te brojke kreću između 5500 i 6000 pregleda po liječniku.

Odgovornost svih

U Udruzi hrvatskih pacijenata čude se iznesenom iznosu gubitaka KBC-a Split zbog neodgovornih pacijenata, međutim, kažu i da se svakako zalažu za odgovornost svih u sustavu, i zdravstvenih djelatnika i pacijenata.

− Zalažemo se za to da se to pitanje definira, odnosno da se pacijenti educiraju i donese neka uredba u kojoj bi trebalo razraditi kriterije i mjere sankcije za neodgovorne, bahate i sebične pacijente. Svi moraju biti svjesni da ako oni ne dođu na dogovoreni termin, time štete i ostalim bolesnicima − ističe Marijo Drlje, predsjednik Udruge.

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here